کل بازدیدکنندگان : 43672 امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    ساعت :
پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر و فراموشی، مرض اجتناب ناپذیری نیست. بسیاری از پژوهشگران و متخصصان اعصاب، معتقدند که میتوان از بیماری آلزایمر جلوگیری کرد یا حداقل آن را به تاخیر انداخت، حتی اگر شخص از نظر وراثتی و ژنتیک هم آمادگی و استعداد ابتلا به این بیماری را داشته باشد. بنابر تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا، کنترل و کاهش عوامل ابتلا به مرض آلزایمر، نظیر چاقی مفرط، بیماری قند، استعمال دخانیات و کم تحرکی میتواند به میزان قابل توجهی از موارد گوناگون ابتلا به این بیماری، جلوگیری کند. در زیر راه های جدیدی را برای یاری رساندن به سلامت مغز خود، میخوانید :

۱- تمرینات فکری:

افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و … کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.

۲- تمرینات بدنی:

۳۰ دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب ، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل، رقصیدن و… می تواند نوعی ورزش باشد.

۳- نوشیدن مایعات به اندازه کافی:

کم آبی مهم ترین فاکتور متغیر برای از دست دادن حافظه است. به مقدار کافی مایعات بنوشید و از مصرف نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.

۴- مراقب داروهای مصرفی باشید:

پزشک شما باید از کلیه داروهای تجویزی و غیر تجویزی که مصرف می کنید آگاه باشد. زیرا ترکیب بعضی از داروها باعث گیجی، فراموشی و یا آسیب بلند مدت به حافظه شود.

۵- رژیم غذایی سالم را پیروی کنید:

رژیم غذایی مدیترانه ای بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر است.

روزانه حداقل ۵ نوع میوه و سبزی تازه بخورید. سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو بسیار مفید است.

افرادی که در برنامه غذایی خود از ویتامین های C,E,B استفاده می کنند، کمتر به این بیماری مبتلا می شوند.

ماهی

مصـرفماهی هایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و سـاردیـنبه علت دارا بودناسید چرب امگا ۳خطر ابتلا به آلزایمر را کاهشمیدهند.

سیب، دشمن آلزایمر

عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسید کننده هستند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند.

در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام “کورستین” وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

اگر می خواهید جلوی تولید رادیکال ها را بگیرید یا تولید آن ها را به حداقل برسانید، حداقل روزی یک عدد سیب قرمز با پوست میل نمایید. مطمئن باشید که ضرر نمی کنید.

زردچوبـه، ضد آلزایمر

زردچوبهدر درمانو پیشگیـریاز بیماریآلزایمر موثر است. رنگ زرد “زرد چوبهبه دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین (CURCUMIN) است.

محققاندریافتند زردچوبه‎‎‎ یا رنگدانه زرد موجود در ادویـه “کاری،پروتئینی به نامبتاآمیلیوئیـد” را در مغـز موش ها تجزیه‎‎ کرده و از رسوب‎‎ این‎‎ پروتئین جلوگیریمی‌کند، زیرا این پروتئین سبـب تخریببافتمغز می‎‎شود. محققانمعتقدند زردچوبهبیشاز هر دارویدیگری‎‎ در پیشگیری از تشکیلتودهپروتئینیموثر است.

در طبسنتیهند، زردچوبهاز هزارانسـالپیشبه‎‎ عنوان‎‎ یکماده ضدالتهابدر درمـان بیماری هایمزمن‎‎ و ناتوان کننـدهکـاربـرد داشتهاست.

گردو

گردو را به نام “غذای مغز” نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، بلکه به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند.

بادام

بادام نیز آنتی اکسیدان است. در پوست بادام ویتامین E وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

روغن زیتون

روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند، ولی مکانیسم عمل آن ناشناخته است. به نظر می ‌رسد اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول‌های مغزی شوند.

اسید فولیک

متیونین اسید آمینه ضروری است که بدن از آن برای ساختن اسید آمینه غیر ضروری هموسیستئین استفاده می کند. اگر مقدار هر یک از سه ویتامین B12 ، اسید فولیک یا پیریدوکسین ( B6 ) کم باشد، متیونین به ترکیب سمی هموسیستئین تبدیل می شود که این ماده سمی به رگ ها آسیب می رساند و منجر به بروز آلزایمر می شود. گوشت یکی از منابع غنی متیونین می باشد. سبزیجات برگی شکل و غلات کامل، منابع غنی اسید فولیک هستند که مانع تبدیل متیونین به هموسیستئین می شوند. همچنین کاهش دریافت گوشت قرمز و مرغ باعث کاهش مقدار متیونین در خون شما می شود.

طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پایین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

لوبیای سویا

سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را “سلطان لسیتین” معرفی کرده است. زیرا کیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر ترکیبات بهتر و بالاتر می باشد. لسیتین یک لغت یونانی و به معنای زرده تخم مرغ است و علت نام گذاری آن، وجود میزان فراوان لسیتین در زرده تخم مرغ و همچنین کشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده است.

تمامی اعضاء و اندام های بدن برای انجام اعمال خود به انرژی نیاز دارند. مغز نیز از این مسئله مستثنا نیست. مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل کولین نیاز دارد که منشأ آن از لسیتین می باشد. وقتی لسیتین ازطریق غذا دریافت می شود طی مراحل جذب وهضم به کبد وارد شده ، شکسته و کولین که جزئی از ساختمان لسیتین است از آن جدا می شود که از این کولین آزاد شده بسیاری از مواد حیاتی و ضروری بدن ساخته خواهد شد.

یکی از نقش های مهم کولین در ساختن استیل کولین است. استیل کولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مرکز حافظه دارد و با بودن استیل کولین، مغز و مرکز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی که این ماده حیاتی یعنی استیل کولین ساخته شده از لسیتین به اندازه کافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعکس در اثر کاهش مقدار استیل کولین به دنبال کمبود لسیتین ، حتی به مدت کوتاه، قدرت حافظه کاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد و یا مطالب و مسائل جدید را به سختی به خاطر می سپارد.

فراموشی یا به علت نرسیدن مواد لازم و مغذی به مغز یعنی “لسیتین” و یا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ایجاد می شود. در سنین بالا، افزایش سن، انسان را به سمت کاهش حافظه پیش می برد، ولی باید توجه داشت که اگر در دوران جوانی ذخیره کافی از لسیتین برای خود فراهم کرده باشیم، بسیار کمتر ازدیگران دچار معضل کاهش حافظه خواهیم شد.

انار

افرادی که در هفته 2 لیوان یا بیشتر آب انار می‌نوشند، احتمال پیشرفت و بروز آلزایمر در آنها ‌نسبت به افرادی که در هفته نصف لیوان مصرف می‌کنند،76 درصد کمتر است.

6- این مواد را از رژیمتان حذف کنید.

همیشه قرار نیست با مصرف مواد غذایی خاصی، احتمال ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهیم، بلکه در بسیاری از مواقع، شرایط برعکس است و اگر بخواهیم با بیماری مقابله کنیم، نباید بعضی غذاها را در رژیم روزانه‌مان قرار دهیم.

مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. امروزه ثابت شده، مصرف چربی‌های مضر مانند اسیدهای چرب ترانس و اسیدهای چرب اشباع می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به آلزایمر باشد. در واقع، مصرف منابع اسیدهای چرب ترانس و اشباع مانند دنبه، روغن‌های جامد حیوانی و گیاهی، کره، خامه و لبنیات پرچرب می‌تواند باعث ایجاد رادیکال آزاد در بدن شود و این رادیکال‌های آزاد هم می‌تواند به سلول‌های عصبی حمله کرده و در نتیجه، موجب بروز اختلال و ابتلا به آلزایمر شود.

بنابراین، علاوه بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و فشار خون بالا که بارها در مورد آن صحبت شده است، تأکید می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب ترانس و اشباع را محدود کنید.

7- هدف خود را در زندگیتان مشخص کنید.

بنابر بررسی مرکز پزشکی دانشگاه راش , از بیش از ۹۵۰ نفر سالمندی که مورد آزمایش قرار گرفتند , داشتن و مشخص کردن هدف در زندگی , می تواند در سالم و هوشیار زیستی شما کمک کند . پژوهشگران دریافتند که با یک هدف و قصد روشن در زندگی , در طول هفت سالی که مورد آزمایش قرار داشتند , کمتر در معرض ابتلا به آثار آلزایمر واقع شدند .

8- در اجتماعات شرکت کنید.

چه کسی به دوست ورفیق نیاز دارد؟ مسلما خود شخص شما ! داشتن روابط اجتماعی زیاد و گوناگون به کاهش زوال حافظه کمک می کند. دکتر لورافراتیک لیونی مدیر موسسه تحقیقات سالخوردگی می گوید : ”روابط اجتماعی فراوان و متعدد بار دو بدل کردن احساسات و تحریکات ذهنی در اشخاص, ریسک کند ذهنی و آلزایمر را کاهش می دهد“.

بررسی های دیگری نیز , نتایج مشابهی در این زمینه به دست آورده است. در یک دانشگاه ایالات میشیگان بررسی روی اشخاص بعد از ۱۰ دقیقه گفت و گو با دیگران، نتایج بهتری در آزمایش حافظه کوتاه مدت آنان نسبت به دیگران نشان داده است.

9- مکمل آهن را خودسرانه مصرف نکنید.

آن طور که ثابت شده، در کسانی که دچار کمبود آهن نیستند، ولی خودسرانه و بدون تجویز پزشک از مکمل‌های آهن استفاده می‌کنند، به ویژه افراد بالای 50 سال، خطر ابتلا به آلزایمر افزایش می‌یابد. آهن هم مانند اسیدهای چرب اشباع و ترانس، می‌تواند باعث تخریب سلول‌های عصبی و بروز اختلال شود. به همین دلیل تاکید می‌شود كه هیچ وقت خودسرانه، به خصوص در سنین بالای 50 سال از مکمل‌های حاوی آهن استفاده نکنید. بنابراین حتماً ابتدا باید به کمک آزمایش خون، میزان آهن بررسی شود تا اگر کمبودی وجود دارد، زیر نظر پزشک از مکمل مورد نیاز مصرف کنید.

10- ظرف و ظروف هم می‌تواند موثر باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باید مصرف بعضی از غذاها را افزایش داد و برخی را هم باید به کلی از رژیم غذایی حذف کرد. در کنار این موارد، اما نوع ظرف و ظروف آشپزخانه هم مهم است و می‌تواند در ابتلا به آلزایمر یا پیشگیری از بروز آن موثر باشد. استفاده از ظروف خش‌دار مانند تفلون‌هایی که در آن‌ها خط و خش ایجاد شده، می‌تواند موجب افزایش احتمال ابتلا به آلزایمر شود. این ظرف‌ها با آزاد کردن ترکیباتی در غذا موجب بروز این مشکل می‌شود. استشمام هوای آلوده نیز به دلیل وجود سرب، یا استفاده از روزنامه برای بسته‌بندی مواد غذایی، می‌تواند زمینه ابتلا به آلزایمر را ایجاد کند.

آزمایشگاه پاتوبیولوژی مرکزی آمل زندگی سرشار از سلامتی و بهروزی را برای شما آرزومند است.

 





نام کاربری :
رمز ورود :

راهنمای دريافت جواب