کل بازدیدکنندگان : 43458 امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    ساعت :
تینا ورسیکالر

تینه آ ورسیکالر tinea versicolor

 تینه آ ورسیکالر یک عفونت قارچی شایع پوست میباشد و بصورت لکه هایی کمرنگ و پوسته پوسته بیشتر در نواحی تنه و پشت بدن مشاهده میگردد.

علایم بالینی

تینه آ ورسیکالر اکثرا پوست تنه، گردن و بازوها را درگیر می کند و در نواحی دیگر بدن کمتر دیده میشود. ضایعات ایجاد شده به صورت لکه ها ی صورتی رنگ، نقره ای و کمرنگ تر از مناطق سالم بدن دیده می شوند و ممکن است به همراه با خارش خفیف باشند. این نواحی کمرنگ در پوست های تیره تر بیشتر نمود پیدا می کند، بعضی اوقات لکه ها شروع به پوسته پوسته شدن می نمایند و ظاهری قهوه ای پیدا می کنند و سپس دوباره به حالت بدون پوسته و سفید رنگ در می آیند. با لامپ فلورسانس وود wood نمای زرد سبز رنگی در نواحی مبتلا قابل مشاهده است. این بیماری قارچی در نواحی مرطوب با آب و هوای گرم بیشتر دیده می شود و هر سال در تابستان عود می کند.

عامل بیماری پیتریازیس ورسیکالر

عامل پیتریازیس ورسیکالر قارچی است از جنس ملاسزیا که در پوست طبیعی نیز حضور دارد. این قارچ در نواحی مبتلا به درماتیت سبوره (سر، صورت و سینه) بدون ایجاد علائم نیز وجود دارد. در بعضی از افراد به دلیل های ناشناخته به طور فعال پوست را مبتلا میکند. در دید میکروسکوپی آزمایش مستقیم از پوسته های منطقه مبتلا میسیلوم های قارچ به صورت رشته ای  دیده می شود.

درمان :

داروهای موضعی و خوراکی برای درمان تینه آ ورسیکالر مانند

پروپلین گلیکول، شامپو روغن درخت چای، محلول سدیم تیوسولفات، ترکیبات آزول شامل کلوترمازول، مایکونازول، اکونازول و کتوکونازول در فرمولاسیون مختلف، سلنیوم سولفاید،  ژل تربینافین، محلول یا کرم سیکلوپیروکس، طبق دستور پزشک باید بر روی نواحی مبتلا استفاده شود (معمولا دو تا چند هفته طول می کشد)

بیماران مبتلا به تینه آ ورسیکالر بصورت گسترده ممکن است نیاز به مصرف قرص های کتوکونازول خوراکی و یا کپسول های ایتراکونازول بمدت چند روز داشته باشند.

بازگشت بیماری

نوع های صورتی و قهوه ای رنگ بیماری پیتریازیس ورسیکالر به درمان بخوبی جواب میدهند اما بثورات جلدی یا دانه های پوستی اکثرا در اثر تکثیر قارچ ملاسزیا مجدد عود خواهند کرد. در حین بازگشت بیماری درمانهای ضد قارچی باید دوباره اعمال گردد.

 





نام کاربری :
رمز ورود :

راهنمای دريافت جواب